ЯК ОПИСАТИ ВЛАСНИЙ ДОСВІД
Критерії передового педагогічного досвіду
1. Актуальність
Відповідність:
– соціальному замовленню держави, суспільства;
– чинному Закону «Про освіту»;
– прогресивним тенденціям соціального розвитку суспільства;
– регіональній освітній політиці;
– ідеям сучасної педагогічної науки та передовій педагогічній
практиці;
– професійним інтересам певних категорій педагогів.
Сприяти:
– рішенню актуальних задач суспільства;
– рішенню освітніх задач, що випливають із соціального замовлення
держави, суспільства, у галузі освіти, інтересів особистості учня.
2. Науковість, відповідність досягненням науки
Відповідність практичної діяльності основним положенням сучасної науки в галузі освіти.
3. Результативність
Відповідність рівня навченості та вихованості учнів їх ціннісним орієнтаціям, а також педагогічній практиці.
Результативність може виражатись:
– у рівні навченості учнів;
– у рівні вихованості учнів;
– в особистісному розвитку учнів;
– в удосконаленні методичної роботи й управлінської діяльності.
4. Новизна
Будь-який педагогічний досвід, хоча би в невеличкому ступіні, завжди є самостійним, несе в собі новизну. Але наявна новизна повинна супроводжуватись помітними якісними показниками, тоді такий досвід можна назвати передовим.
Новизна може полягати:
– у комбінації елементів відомих методик;
– у раціоналізації, удосконаленні окремих сторін педагогічної праці;
– у перетворенні освітнього процесу (з обґрунтуванням причин зміни у змісті освіти)
5. Стабільність
Використання досвіду дає протягом тривалого часу стійкі високі результати навчання, виховання та розвитку учнів.
6. Оптимальність
Досягнення найкращих результатів у навчально-виховній роботі при найменшій витраті сил і часу педагогів та учнів і при тому, щоб даний досвід не став перешкодою в рішенні інших освітніх задач.
7. Перспективність
Можливість використання досвіду в масовій практиці; можливість творчого застосування досвіду.
Журнал «Відкритий урок» № 7-8, 2009